AVIZ

Tivoli går efter trecifret millionoverskud efter historisk sommer

Halloweenpynt i Tivoli i København

For på trods af rekordstore mængder regn er juli, august og september blevet de bedste måneder i forlystelsesparkens 180 år lange historie.

Det gælder, både når det kommer til omsætning og overskud. Det fremgår af Tivolis kvartalsregnskab torsdag formiddag.

Det får selskabet til at løfte sine forventninger til året som helhed. Derfor sigter man nu efter et overskud før skat på 100 millioner kroner.

Tidligere har man forventet at lande et sted i intervallet 70-90 millioner kroner.

Isoleret set er det blevet til et overskud før skat på 112,8 millioner kroner mod 96,9 millioner i samme periode sidste år.

Tivolis resultater er meget sæsonprægede.

I foråret forbereder sig man nemlig på den kommende sæson, hvorfor det som regel bliver til store underskud. Det indhentes så typisk, i takt med at året skrider frem.

Sammenlagt er det blevet til et overskud før skat på 38,1 million kroner i løbet af årets første ni måneder.

Susanne Mørch Koch, Tivolis direktør, hæfter sig først og fremmest ved rekordsommeren.

Men perioden har også givet anledning til bekymring, siger hun i regnskabet.

– Den svækkede økonomi på de to store nærmarkeder, Sverige og Norge, gav markante fald i antallet af gæster.

– Der er fortsat særligt usikkerhed om, hvordan udviklingen i vores nabolande vil påvirke andelen af turister fra de store nærmarkeder resten af året. Det er en udvikling, som vi følger nøje, siger hun.

I løbet af de første ni måneder har Tivoli budt knap 2,7 millioner gæster velkommen til forlystelsesparken. Det er en vækst på otte procent på et år.

/ritzau/

Andre læser også

Skab den fedeste fest

    Det kan være, at du snart har fødselsdag eller der er en anden vigtig begivenhed, der skal fejres. Derfor bør du overveje, hvordan du får stablet en fed fest på [...]
    Læs mere

    Derfor er bilservice vigtigt

      Bilservice er afgørende for at opretholde din bils ydeevne og sikkerhed på vejen. Uanset om din bil er ny eller ældre, er regelmæssig service afgørende for at forhindre større reparationer [...]
      Læs mere