Det fremgår af en pressemeddelelse fra Folketingets Ombudsmand.
Sagen handler om, at en virksomhed havde foretaget en fejlindbetaling til skattemyndighederne på cirka 120.000 kroner.
Virksomhedens revisor havde ved en fejl givet virksomheden et forkert betalings-ID.
Det betød, at virksomheden indbetalte pengene på en anden virksomheds Skattekonto.
Da revisoren opdagede fejlen, kontaktede han straks Skattestyrelsen og bad om at få pengene ført tilbage til virksomheden.
Det afviste Skattestyrelsen ifølge pressemeddelelsen at gøre.
Styrelsen anså det som en sag mellem to virksomheder og udtalte, at “Skattestyrelsen skal holdes udenfor og skal heller ikke foretage omkonteringer, da det ikke er en myndighedsfejl”.
Styrelsen tilføjede, at yderligere henvendelser fra revisoren “vil ikke blive besvaret”.
Revisoren klagede til Folketingets Ombudsmand, der gik ind i sagen.
Det fik Skattestyrelsen til at foretage en nærmere undersøgelse. Den resulterede i, at pengene blev tilbageført.
Ombudsmanden finder Skattestyrelsens håndtering af sagen “meget beklagelig”, fremgår det af pressemeddelelsen.
– Skattemyndighederne var efter henvendelsen fra virksomhedens revisor klar over, at der var sket en fejl, og at virksomheden aldrig havde haft til hensigt at sætte penge ind på en anden virksomheds Skattekonto.
– Derfor burde Skattestyrelsen have kigget ordentligt på sagen i stedet for blot at afvise revisorens henvendelser med den begrundelse, at styrelsen ikke selv havde begået fejlen, lyder det fra ombudsmand Niels Fenger i meddelelsen.
Skattestyrelsen har nu revideret sine procedurer for at sikre, at noget lignende ikke sker igen, oplyses det i pressemeddelelsen.
/ritzau/
Andre læser også