AVIZ

Vognmænd vil have bedre vejrydning – FDM vil have lov om vinterdæk

Snesituationen i Aalborg torsdag morgen og formiddag

Sådan bør det forblive, mener Ove Holm, der er underdirektør i DTL Danske Vognmænd, som er en brancheorganisation for transporterhvervet.

Vognmændene sætter de rigtige dæk på i forhold til årstiden og det sted, de kører, lyder det.

– De chauffører, der kører til Norge, har vinterdæk på. De chauffører, der kører i Danmark, hvor vi trods alt har rimelig grønne og våde vintre, de kører typisk på helårsdæk, men de sørger så for at have en god mønsterdybde, når vintersæsonen den starter, siger han.

Ove Holm ser hellere, at der kommer bedre snerydning. Det er dyrt for vognmændene at skifte til vinterdæk, og så kan det i nogle tilfælde betyde dårligere sikkerhed, hvis der ikke er sne på vejene.

– I visse situationer kan man komme til at køre på vinterdæk på nogle tidspunkter, hvor det giver en ringere trafiksikkerhed, fordi det måske bare er vådt og ikke sne, siger Ove Holm.

Han siger, at det er “beklageligt” og “ikke et kønt syn”, at nogle lastbiler havde svært ved at køre i snevejret.

Færdselsstyrelsen skrev i slutningen af sidste år, at vinterdæk kan give op mod 30 procent længere bremselængde for personbiler, der ikke kører i snevejr, men på tør eller våd vej, i forhold til almindelige dæk

Ifølge Færdselsstyrelsen gælder samme mekanisme, når det kommer til tungere trafik som lastbiler og busser. Styrelsen følger udviklingen på området, men der er ikke “overvejelser om at indføre lovkrav om brugen af vinterdæk til lastbiler og busser”.

Hos FDM, der varetager bilisternes interesser, har man de seneste 15 år arbejdet for at få et lovkrav om vinterdæk. Ifølge Torben Lund Kudsk, der er afdelingschef i FDM, bygger Færdselsstyrelsens anbefalinger på en gammel test.

– Færdselsstyrelsens argument er, at det ikke samlet set giver nogle færdselssikkerhedsmæssige fordele at køre med vinterdæk om vinteren, idet de jo mener, at vinterdæk bremser dårligere på vejene, når ikke der er sne og frost end sommerdæk gør.

– Det kan vi ikke genkende i alle de test, vi laver. Det mener vi simpelthen ikke, er rigtigt, siger han.

Ifølge FDM er gode vinterdæk og de nyeste typer af helårsdæk gode til at bremse på tør og våd vej og giver ikke ringere trafiksikkerhed.

Desuden overser Færdselsstyrelsen det aspekt af tidsspild, at biler uden vinterdæk risikerer at spærre vejen for mange tusinde mennesker, der har vinterdæk på, hvis de sidder fast i trafikken.

– Og det er en problemstilling, som Færdselsstyrelsen slet ikke forholder sig til.

– Altså det kæmpe tidstab der er ved, at nogen ikke selv kan finde ud af at skifte til den dækmontering, som passer til vejret, siger Torben Lund Kudsk.

Ifølge FDM bør man lave en kombination af tysk og svensk lovgivning, hvor man i en tidsperiode skal have vinterdæk på, hvis der er vintervejr med sne eller is på vejene.

/ritzau/

Andre læser også

Vigtigheden af affaldssortering

    Affaldshåndtering er en essentiel del af at beskytte miljøet og fremme bæredygtighed. Ved at sortere vores affald korrekt kan vi reducere mængden af affald, der ender på lossepladser, mindske forureningen [...]
    Læs mere

    Find de smukkeste smykker

      Smykker har i årtusinder været en integreret del af menneskets kultur og selvudtryk. Fra de antikke civilisationers prægtige guldkreationer til nutidens moderne design er smykker mere end blot tilbehør – [...]
      Læs mere