Pressemeddelelse
30.3.2023 06:00:00 CEST | home a/s
Man plejer at sige, at påsken sætter gang i boligmarkedet, men faktisk er det ikke helt rigtigt. Påsken kommer faktisk nærmere lidt ubelejligt for et spirende boligsalg. I hvert fald når det gælder huse og lejligheder.
Tal fra Homes fremvisninger i påskeugerne viser nemlig, at færre tager ud og ser på helårshuse og ejerlejligheder i påskeugen end i ugerne omkring påsken.
”Påsken er sat til familiebesøg og hygge, og mange tager på ferie i udlandet i påsken, så der er ikke så meget fokus på at se på bolig,” siger boligmarkedsanalytiker i Home Henrik Hauthorn Jensen.
Der er dog lidt flere fremvisninger af sommerhuse i påsken.
”Selv om mange sommerhuse benyttes af ejer selv i påsken eller er lejet ud, hvilket besværliggør fremvisninger, så er der trods alt lidt flere fremvisninger i påsken end i ugerne omkring,” fortæller Homes analytiker.
En større del af fremvisningerne end normalt er ret impulsive, vurderer han.
”Mange er på påskeferie i et lejet sommerhus og falder for området. Og så tager de på en spontan fremvisning, hvis det er muligt,” lyder det fra Homes analytiker.
Samlet er der i snit ca. 16 % færre fremvisninger i påsken end i ugerne omkring påske*, viser Homes opgørelse over ni år fra 2019 – inden Corona ramte landet og satte sæsonudsvingene på boligmarkedet ud af kraft i et par år.
”Til gengæld plejer boligmarkedet at slå gækken lidt mere løs efter påske, når ferien er vel overstået. Så snart familierne er hjemme igen, og hverdagens rytme melder sig, og børnene er i skole og daginstitution, er det lidt lettere at tage på fremvisninger,” siger Henrik Hauthorn Jensen fra Home.
Påsken og feriedagene er også højsæson for boligsøgning på nettet. Det viser antallet af søgninger på Boligsiden.dk, hvor aktiviteten i påskedagene normalt ligger langt over dagene lige før og efter påske.
”Det gode vejr og forårsfornemmelser giver lyst til, at der skal ske noget nyt – også på boligfronten – så interessen bliver boostet i påsken – i første omgang foran pc’en eller på mobilen,” forklarer Homes analytiker.
En anden fordom om boligmarkedet og påsken er, at boligkøberne for alvor springer ud omkring påske sammen med påskeliljerne og bøgen, men det er faktisk heller ikke helt rigtigt.
”Det er lidt historien om hønen eller ægget. Både fremvisninger og handler stiger ganske vist betydeligt, og så plejer man at sige, at det er fordi, køberne kommer ud af deres vinterhi. Men faktisk er det boligsælgerne, der styrer showet,” siger Henrik Hauthorn Jensen fra Home og uddyber:
”Køberne er overordnet interesserede i at købe hele året, når deres boligbehov melder sig, viser vores køberbarometer sammen med YouGov, men de mangler ofte boliger at vælge imellem, fordi sælgerne holder lidt igen med at sætte til salg. De vil gerne over vinteren, inden de sætter til salg, og når der så bliver flere boliger at vælge imellem op til påske, så kommer køberne ud på fremvisninger,” forklarer Homes analytiker.
Salgstallene ligger derfor typisk også på den grønne gren i maj og juni, når handlerne falder på plads nogle uger efter fremvisningerne.
*Note: Beregningen bygger på homes fremvisningsindeks, der måler det gennemsnitlige antal fremvisninger to uger før påske, to uger efter påske samt i påskeugen. Påskeugen er defineret som den uge, hvori påskedag ligger.
Kilde: Home
Andre læser også