Det er EU-landenes energiministre blevet enige om på et ministermøde i Bruxelles tirsdag.
Det oplyser Sveriges klima- og miljøminister, Romina Pourmokhtari.
– Jeg er glad for at se, at EU indfrier sine løfter med Fit for 55-pakken. De nye regler vil bringe muligheder for banebrydende teknologier og skabe momentum for industrien til at investere i en fossilfri fremtid, siger hun i en pressemeddelelse.
Målet er en 100 procent reduktion af emissionerne i 2035.
Oprindeligt var EU-landene og EU-institutionerne enige om, at det skulle ske med udfasning af forbrændingsmotorer i nye biler fra 2035.
Tyskland har dog presset på for at få en undtagelse for biler, der kører på såkaldte e-brændstoffer. Og det lykkedes.
Reguleringen indeholder ifølge pressemeddelelsen en henvisning til e-brændstoffer.
Derfor vil EU-Kommissionen følge Tysklands ønske og fremsætte et forslag om registrering af køretøjer, der udelukkende kører på “CO2-neutrale” brændstoffer efter 2035.
Dermed får Tyskland formentlig lov til at fortsætte med at producere biler med forbrændingsmotorer. Det kræver dog, at de kører på det syntetiske e-brændstof.
Tilhængere af e-brændstof fastholder, at det vil være CO2-neutral.
Men kritikere påpeger, at e-brændstof endnu ikke er udviklet, at det vil blive en knap ressource, og at det vil kræve en stor mængde energi at producere.
/ritzau/
Andre læser også