Det viser resultaterne af den seneste Pisa-undersøgelse blandt 15-årige skoleelever i 81 lande, som er blevet offentliggjort tirsdag.
De danske skoleelever bruger i gennemsnit 3,8 timer om dagen foran en skærm, når de er i skole.
Det er det højeste niveau af alle lande, der har deltaget i undersøgelsen.
Det svarer til, at eleverne her i landet bruger mere end halvdelen af en skoledag på at sidde foran en skærm.
Ifølge Børne- og Undervisningsministeriet vil en typisk skoledag for 9.-klasses-elever være syv timer lang.
På tværs af landene benyttes digitale redskaber i gennemsnit i to timer om dagen i skoletiden, viser resultaterne.
Undersøgelsen siger ikke noget om, hvorvidt brugen af digitale redskaber er god eller dårlig for elevernes faglighed.
Børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye (S) mener som udgangspunkt, at digitalisering er en god ting.
– Men når det gælder vores børn, skal vi ikke være naive. Eksperterne har alvorlige diskussioner om skærmenes betydning for læring, sundhed og trivsel, siger han i en pressemeddelelse.
– Derfor har regeringen et forsigtighedsprincip. Hellere en time for lidt foran skærmen end en time for meget.
Det bliver også udgangspunktet for anbefalinger om skærme i skolen, som Børne- og Undervisningsministeriet fremlægger inden længe, lyder det videre.
Skærmtid for børn og unge er generelt et varmt emne blandt politikerne i øjeblikket.
For godt en måned siden blev et flertal i Folketinget enige om en aftale om skærmbrug i dagtilbud.
Den betyder, at børn fremover skal bruge mindre tid på at kigge på tablets og andre skærme, når de passes i dagtilbud.
I den forbindelse udtalte Tesfaye, at skærme ikke skal fungere som en støttepædagog. Heller ikke på travle dage eller i ydertimerne, lød det.
/ritzau/
Andre læser også