AVIZ

Genbrugte Counter-Strike skins skal få flere mænd i genbrugsbutikkerne

Foto: Nivikka Andersen
Foto: Nivikka Andersen

Pressemeddelelse

11.3.2023 07:00:00 CET | Røde Kors

Unge mellem 18-30 år er danmarksmestre i at købe genbrug. Ni ud af ti unge har handlet genbrug inden for det sidste år. Men det er primært de unge kvinder, der går på genbrugsjagt. Nu vil Røde Kors lokke mændene i butikkerne med skins fra spillet Counter-Strike.

”Mange unge handler allerede i vores butikker, og især kvinder er gode til det. De kender allerede til fordelene ved at handle genbrug og vores gode kvalitet. Med kampagnen her vil vi invitere de unge, der ikke i forvejen handler, ned i vores butikker,” siger Tina Donnerborg, chef for genbrug i Røde Kors.

For at få de unge mænd ned i butikkerne er Røde Kors blandt andet gået sammen med streameren Jens Sætter-Lassen fra Humlebæk, som går under navnet Wonderbai på Twitch. Her streamer han gennem sin kanal, hvor han har sat et genbrugsskin til Counter-Strike på højkant til dem, der besøger butikkerne.

Vil lokke mænd med virtuel genbrug

Jo flere butikker, man besøger, jo flere lodder får man i konkurrencen om at vinde et genbrugsskin. Hver butik har et skilt med en unik QR-kode, og der er derfor mulighed for at tage på skattejagt rundt i alle 255 genbrugsbutikker. En skattejagt, som Jens Sætter-Lassen selv synes er sjov.

”Efter jeg har fået børn, er vi kommet en del i genbrug. Man ved aldrig helt, hvad man får, men man kan være heldig. Det er det fede ved genbrug. Man skal lige lære gamet, og derfor er der måske også mange mænd, som vælger det fra. Det håber jeg, jeg kan ændre på,” siger Jens Sætter-Lassen.

Udover Jens Sætter Lassen, som har en stor profil inden for Counter-Strike verdenen, bakker FIFA-spilleren, Jakob Kristensen med profilen JKFifa op om kampagnen. Jakob har fat i de helt unge mellem 13-25 år, mens Jens’ følgere primært er mænd i alderen 26-35, så sammen appellerer de bredt.

Vil gøre op med fordomme om genbrug

Tina Donnerborg håber også, at kampagnen kommer bredt omkring. I 2022 stod herretøj nemlig kun for 8% af omsætningen i Røde Kors’ genbrugsbutikker, hvor dametøj stod for 26%. En af de fordomme, hun hører, er blandt andet, at der ikke er noget for mænd i butikkerne. Men det mener hun ikke er rigtigt.

”Vi kunne godt bruge flere tøjdonationer fra mænd, så udvalget i herretøj blev større. Men der er meget andet at komme efter i genbrugsbutikkerne. Det er lidt som en skattejagt. I vores butikker kan man gøre alle mulige unikke fund i alt fra elektronik til møbler,” siger Tina Donnerborg.

QR-koderne kommer ud i alle Røde Kors’ 255 genbrugsbutikker landet over. Hun håber, at kampagnen kan få de unge mænd til at tage rundt i landet og dermed øge sine vinderchancer. Måske de også gør et godt fund på vejen rundt.

Kampagnen starter den 13. marts og fortsætter frem til den 2. april, og den er udviklet i samarbejde med reklamebureauet Nørgård Mikkelsen.

Andre læser også