Det erfarer MobilityWatch, der har talt med flere unavngivne kilder tæt på sagen.
Den nuværende aftale står til at udløbe om et års tid.
Aftalen står ifølge mediet til at blive vedtaget uden deciderede politiske forhandlinger.
I stedet er kontraktens indhold blevet præsenteret for oppositionen som et “take or leave it-forslag”.
Og hvis man vil være med i politiske forhandlinger om et eventuelt udbud i fremtiden, skal man gå med til aftalen, lød kravet.
Størstedelen af partierne har givet grønt lys til aftalen.
Ifølge MobilityWatchs oplysninger er det kun Liberal Alliance, der skulle have sagt nej til kontraktforlængelsen i Finansudvalget, hvor sagen er blevet behandlet.
Forlængelsen af aftalen kommer, på et tidspunkt hvor man står over for nye EU-regler, der i fremtiden vil tvinge sådan en opgave i udbud.
Men hvis opgaven var blevet sendt i udbud, ville det blive nødvendigt med en omfattende omorganisering af den danske jernbanesektor, skriver MobilityWatch.
Og det vil ifølge mediets oplysninger kræve mere tid end det år, der mangler af den nuværende kontrakt.
Mediet skriver desuden, at der ikke kommer til at ske store ændringer i den nuværende aftale, der er indgået med DSB.
Dog vil det ifølge nogle af de kilder, som mediet har talt med, blive skrevet ind i en ny aftale, at det skal analyseres, om hele eller dele af selskabets togtrafik skal udbydes på et senere tidspunkt.
Hverken Transportministeriet eller DSB vil kommentere sagen over for Ritzau.
/ritzau/
Andre læser også