Det oplyser skatteminister Jeppe Bruus (S) torsdag.
– Det kan lade sig gøre nu, fordi vi har en bred regering hen over midten, siger han på et pressemøde.
Desuden skal der fra 2025 udbydes en grøn indenrigsrute, hvor lufthavne og flyselskaber kan “afprøve grønne teknologier”. Der skal også afsættes 550 millioner kroner for at understøtte danske lufthavne, da mindre regionale lufthavne vil blive ramt hårdere end de store.
Afgiften skal indfases fra 2025, og de første tre år skal den ifølge udspillet ligge på gennemsnitligt 70 kroner, fra 2028-2030 på 85 kroner og fra 2030 og frem på i gennemsnit 100 kroner.
Afgiften på den enkelte rejser varierer, alt efter hvor der flyves hen.
Afgiften vil gælde for passagerer på alle flyrejser med undtagelse af personer, der mellemlander i en dansk lufthavn.
Skatteministeriet giver i udspillet et eksempel på, hvor høj afgiften ifølge regeringen skal være på de forskellige rejser.
I 2030 skal rejser inden for Europa have en afgift på omkring 60 kroner.
Mellemlange rejser – eksempelvis en tur til New York – vil få en afgift på cirka 240 kroner – i udspillet eksemplificeret med en tur til Bangkok i Thailand – og lange rejser vil få en afgift på cirka 390 kroner.
Afgiften ventes at indbringe et provenu på 1,2 milliarder kroner i 2030.
En stor del af pengene skal gå til at understøtte den grønne omstilling af flybranchen, ligesom ældrechecken, som knap 300.000 pensionister får, forhøjes fra den 1. januar 2025 med 4800 kroner.
I 2025 vil flyafgiften give et provenu på 900 millioner kroner. Heraf går 610 millioner til ældrechecken, mens langt mindre – 290 millioner – går til omstillingen af grøn luftfart. I 2030 vil det være knap halvdelen af provenuet, der går til ældrechecken.
Regeringen vil evaluere afgiften i 2027.
Afgiften ventes at medføre en nedgang i indenrigsflyvninger på henholdsvis syv procent i 2025 og ni procent i 2030, siger klima-, energi- og forsyningsminister Lars Aagaard (M).
– Vi skal igennem alle sektorer. Luftfarten er ikke den nemmeste. Det er nok en af de sværeste sektorer. Jeg er glad for, at vi nu kommer i gang.
– Jeg er glad for, at vi nu får en afgift på niveau med vores nabolande, siger Lars Aagaard.
Jeppe Bruus understreger dog, at succeskriteriet ikke er, at færre skal vælge fly som rejseform.
– Succeskriteriet er, at vi får nogle fly, der flyver bæredygtigt, svarer han.
– Vi gør ikke det her isoleret set for at forhindre folk i at rejse, men så folk kan rejse uden at forurene.
/ritzau/
Andre læser også