Det viser en analyse fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, som er blevet offentliggjort mandag.
Af analysen fremgår det, at 77 procent af virksomhedernes samlede udgifter til selvannoncering blot fører til, at ellers gratis klik bliver omdannet til betalte klik.
Selvannoncering betyder, at virksomheden annoncerer på søgninger på sit eget firmanavn.
Det betyder, at en del af virksomhedernes annoncekroner teknisk set er spildt. Det forklarer Ann Sofie Vrang, der er kontorchef i Center for Tech hos Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.
– Det bliver nogle dyre klik i den forstand, at rigtigt mange af de klik, virksomheden kommer til at betale for, ville den have fået alligevel, og isoleret kan man sige, at en del af de betalte klik er overflødige, siger hun til Børsen.
Ifølge Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen benytter syv ud af ti danske virksomheder, som annoncerer hos Google, sig af selvannoncering.
Styrelsen vurderer, at selvannoncering står for omkring 12-19 procent af den danske omsætning inden for onlinereklamer. Det svarer til omkring 500-750 millioner kroner.
Langt de fleste af pengene bruges til annoncer via Googles søgemaskine.
Google pointerer, at søgeannoncer hjælper virksomheder med at nå ud til potentielle kunder, og at virksomhederne selv bestemmer, hvilke søgeord de vil annoncere på.
– Når virksomheder kører søgeannoncer, kan de selv tilpasse deres søgeord ud fra, hvor de ønsker, at annoncer skal vises – ligesom de til enhver tid kan justere kursen og måle deres effektivitet ud fra deres forretningsmål, skriver Googles pressetjeneste til Børsen.
/ritzau/
Andre læser også