Carlsberg melder om vækst i omsætningen i første kvartal af 2023. Blandt andet en vækst i salget af drikkevarer i Asien driver udviklingen fremad.
Det fremgår af en handelsopdatering torsdag morgen.
Bryggeriselskabets omsætning stiger til 16,4 milliarder kroner fra 14,9 milliarder kroner i samme kvartal sidste år.
– Årets første kvartal udgjorde en stærk forbedring i omsætning per hektoliter, hvilket dækker for den markante stigning i vores omkostningsgrundlag, siger topchef Cees ’t Hart i en skriftlig udtalelse i regnskabet.
I alt blev der solgt 28,6 millioner hektoliter af Carlsbergs drikkevarer i første kvartal. Sidste år var det 27,9 millioner hektoliter.
En hektoliter svarer til 100 liter. De 28,6 millioner hektoliter svarer til, hvis alle danskere drak knap 500 liter øl.
Det er især salget af drikkevarer i Asien, som går fremad. Her steg salget med 4,9 procent sammenlignet med samme kvartal sidste år.
Imens oplevede Central- og Østeuropa en lille vækst i salget, mens der faktisk var et mindre salg af drikkevarer i Vesteuropa.
– Selv om der fortsat er usikkerheder for året, især i Europa, er vi tilfredse med, at vi har været i stand til at indsnævre det forventede interval for vores indtjening, siger Cees ’t Hart videre.
Carlsberg ventede tidligere en organisk udvikling i driftsresultatet på mellem minus fem og plus fem procent for året.
Det har nu kunnet indsnævres til mellem minus to og plus fem procent.
Da det er en handelsopdatering, oplyser selskabet ikke, hvad resultatet af kvartalet blev.
Mens Carlsberg melder om fornuftigt salg af sine drikkevarer, har selskabet også gang i et frasalg af sine russiske bryggerier.
Det går ifølge selskabet planmæssigt, og forventningen er fortsat et salg til sommer.
Salget er igangsat som konsekvens af krigen af Ruslands invasion af Ukraine.
/ritzau/
Andre læser også