AVIZ

Rederikoncernen Mærsk kigger ind i besværligt 2023

På Esplanaden i København, hvor A.P. Møller-Mærsk holder til, sidder den nye topchef, Vincent Clerc, formentlig og gnider sig i hænderne, når han kigger tilbage på rekordoverskuddet fra 2022.

Men de nervøse trækninger er nok også allerede begyndt at indfinde sig, ved tanken om hvordan koncernen skal leve op til det tårnhøje niveau i fremtiden.

Skal man tro Mærsk, så bliver det i hvert fald helt umuligt at nå samme flyvehøjde i 2023, hvor man ikke engang forventer at indfri en tredjedel af driftsresultatet fra sidste år.

Det fremgår af koncernens forventninger i årsregnskabet onsdag.

Koncernen forventer et driftsresultat på højest 76 milliarder kroner i 2023. Sidste år landede det til sammenligning på 255 milliarder kroner.

Flere usikre faktorer kan komme til at spille en rolle, i forhold til hvor resultatet ender, skriver selskabet.

Høje fragtrater er den primære årsag til, at Mærsk i 2022 har landet danmarkshistoriens største overskud, men raterne faldt betragteligt i løbet af året.

Udviklingen af raterne kan derfor ende med at få indflydelse på 2023. Det samme kan prisen på brændstof, lyder det videre.

Per Hansen, investeringsøkonom hos Nordnet, kalder forventningerne til driftsresultatet “forsigtige”.

– Om investorerne er skuffede eller tilfredse afhænger ikke mindst af deres opfattelse af, om det er et forsigtigt udlæg, som skaber muligheder for at opjustere senere.

– Eller om det er et mere realistisk billede af en verden, hvor væksten kommer betydeligt under afkøling med færre varer at transportere og fragtrater på et helt andet og lavere niveau end de seneste år, skriver han i en kommentar.

I onsdagens årsregnskab har Mærsk præsenteret et overskud på 203 milliarder kroner. Det er aldrig set højere for et dansk selskab.

/ritzau/

Andre læser også