AVIZ

Økonomien kan blive presset af tørken

City skyline at Panama City, Panama, Central America

En længere tørke i Panama har bremset skibstrafikken gevaldigt gennem den vigtige Panamakanal. Her sejler mange store fragtskibe igennem hver eneste dag. Kanalen er dog afhængig af, at der falder en masse vand, der bruges til at hæve og sænke skibene gennem det bjergrige landskab. Derfor hober skibene stille og roligt op ved indgangen til kanalen. 

Der sejler hvert år ved normale omstændigheder op til 14.000 skibe igennem kanalen. Skibene, der passerer gennem, står for omkring 6% af verdenshandlen. Det vidner derfor om, hvor meget, der hvert år og hver dag transporteres igennem med de store skibe. Det vil ifølge ATP koste myndighed, der kontrollerer kanalen op mod 1,4 milliarder kroner, hvis de er nødt til at beholde deres begrænsninger for skibstrafikken. 

Lige nu er ventetiden i gennemsnit på 9 til 11 dage. For nogle skibe kan det være helt op til 18 dage. Det virker måske ikke som helt vildt mange dage, men hvis man sammenligner med juni og juli, så var det henholdsvis 2,5 dage i juni og 5 dage i juli. Det betyder derfor, at der lige nu er 126 skibe i kø ved Panamakanalen ifølge Canal de Panama.

Panamakanalen er en af verdens vigtigste vandveje, da det sparer skibene en tur rundt om Sydamerika. Kanalen fungerer ved hjælp af et slusesystem. Her vil skibene gennem deres passage blive hævet og sænket. Det kræver omkring 200 millioner liter vand per skib. Det er derfor estimeret, at hvis der ikke falder en betydelig mængde regn inden for 3 måneder, vil begrænsningerne ikke ophæves næste år heller. 

Det kan have store konsekvenser for økonomien i verden, da det kan sætte en bremse for forskellige produktioner rundt omkring i verden, ligesom man så ved det skib, der sad fast i Suez kanalen i 2021. Her var kanalen dog helt blokeret, hvilket betød, at skibstrafikken stod helt stille i det område, men det kostede den globale handel mellem 37-63 milliarder kroner om ugen, da den sad fast. Det vidner derfor om, hvor vigtige kanalerne er for erhvervslivet og verdensøkonomien.

Andre læser også