Derfor har Center mod Menneskehandel, som er en del af Social og Boligstyrelsen, udformet et værktøj, som skal gøre opmærksom på tendensen.
I dag kan teknologi, i form af blandt andet kameraer, chatfora og sociale medier, nemlig spille ind i alle de led, der udgør handel med og udnyttelse af mennesker. Det forklarer Trine Ingemansen, som er leder af Center Mod Menneskehandel.
– Det kan både være rekruttering, trusler og overvågning af ofrene, som foregår ved hjælp af IT-teknologi. Selve udnyttelsen kan også foregå online særligt inden for prostitution.
– Vi ser teknologien fylde mere og mere, og det resulterer i, at der er en hel del ofre, der har været udnyttet, uden de nogensinde har mødt deres bagmænd eller ved, hvem de er, siger hun.
Mens mange forbinder med menneskehandel med prostitution, finder det også sted i blandt andet transportsektoren, landbruget og restaurationsbranchen, uddyber Trine Ingemansen.
Og i lyset af den teknologiske udvikling på området, har Center mod Menneskehandel lavet et sæt retningslinjer, som skal afhjælpe problemet.
De er målrettet private og offentlige aktører, der arbejder med teknologi og kan opleve misbrug af deres platforme, eller som kan bidrage til at stoppe rekruttering og udnyttelse.
– Det er en beskrivelse af røde flag, som kan være nyttige for at forstå, hvorvidt der kan være menneskehandel til stede. Tegn, som man bør reagere på, siger hun.
Eksempelvis gælder det mønstre i transaktioner med penge, som bør fange ens opmærksomhed, forklarer hun.
Værktøjet er lanceret i kontekst af onsdagens European Anti-trafficking, og forventningen er, det på den lange bane vil bidrage til at redde potentielle ofre for menneskehandel.
– Vi har i forvejen en hotline, som er åben syv dage om ugen, hvor man kan ringe ind med mistanke om menneskehandel. Den bliver allerede brugt af fagpersoner, der kommer i direkte kontakt med ofre. Håbet er, at det her kan bidrage til, at en bredere kreds på sigt bliver opmærksomme på tegn på menneskehandel.
/ritzau/
Andre læser også