AVIZ

Novo Nordisk bruger milliarder på tv-reklamer i USA

FRANCE-HEALTH-TIKTOK-OZEMPIC
FRANCE-HEALTH-TIKTOK-OZEMPIC (Joel Saget/Ritzau Scanpix)

Novo Nordisk har i løbet af de seneste fem år brugt seks milliarder kroner på reklamer i amerikansk tv.

Det viser tal fra tv-analyseselskabet ispot.tv ifølge Børsen.

De seks milliarder er alene brugt på at reklamere for lægemidler, hvor molekylet semaglutid er hovedingrediens.

Det gælder blandt andet for lægemidlerne Ozempic, Rybelsus og Wegovy.

Alene diabetesmidlet Ozempic har man de seneste fem år brugt fire milliarder kroner på at reklamere for på det amerikanske marked.

Det er da også det lægemiddel, der fylder mest i Novo Nordisk-porteføljen.

Af selskabets seneste årsregnskab fremgik det, at salget af dette middel voksede med 77 procent til knap 60 milliarder kroner i løbet af året.

– Vores mål er at forbedre behandlingen for mennesker med alvorlige kroniske sygdomme, og her er det nødvendigt med direkte kommunikation om, hvordan vores medicin kan hjælpe, forklarer Novo Nordisk om de høje tv-udgifter over for Børsen.

Ifølge mediet har de tre nævnte lægemidler i alt omsat for cirka 190 milliarder kroner siden 2018.

Novo Nordisk nyder lige nu særligt godt af, at vægttabsmidlet Wegovy har medvind.

Det fik i april selskabet til at opjustere sine forventninger til året.

Den 2. februar i år lød forventningerne, at både omsætning og driftsresultat ville vokse mellem 13 og 19 procent sammenlignet med sidste år.

Nu forventer Novo Nordisk, at salget vil vokse mellem 24 og 30 procent.

Der er ikke meget, som tyder på, at Novo Nordisk har tænkt sig at skrue ned for reklameudgifterne. I årets første kvartal har man nemlig brugt 300 millioner kroner på amerikanske tv-reklamer.

I den forbindelse oplyser selskabet til Børsen, at man er begyndt at køre tv-reklamer for det populære Wegovy-middel i udvalgte amerikanske delstater.

/ritzau/

Andre læser også