Det skriver transportminister Thomas Danielsen (V) på det sociale medie X.
Aftalen er kommet i stand til et ministermøde i Barcelona, hvor både Thomas Danielsen og hans svenske kollega, Andreas Carlson, har deltaget.
Det sker blot tre dage, efter at Transportministeriet meldte ud, at regeringen vil lave en femårig forsøgsordning, hvor de op til 34 meter lange lastbiler kan køre mellem Aarhus og Høje-Taastrup.
Lovforslaget vil blive fremlagt til oktober.
Med en svensk aftale i hus vil strækningen kunne udvides til Malmø. På den måde kan de meget lange lastbiler køre hele vejen fra Aarhus gennem Sverige til Finland, siger Thomas Danielsen.
Det skyldes, at det allerede er lovligt i Sverige og Finland at køre med dobbelttrailere.
– Jeg kan godt forstå, at det virker lidt pudsigt, at den her aftale kommer nu, når det faktisk ikke er lovligt at køre med to trailere efter en lastbil i Danmark endnu.
– Men jeg har jo til sinds at fremsætte et lovforslag, som vil gøre det muligt. Det bliver godt for både klima, miljø og trængslen på vejene, siger ministeren.
Spørgsmål: Havde det ikke været mere sikkert at vente med at lave en aftale indtil lovgrundlaget var på plads i Danmark?
– Jo, det er klart. Men nu er det forberedt, og jeg har en klar forventning om, at det bliver til noget. Dels fordi vi er en flertalsregering, men også fordi det er en god idé, som jeg er helt sikker på, at flere partier vil bakke op omkring.
Med Sverige på plads har Thomas Danielsen nu blikket rettet mod Tyskland. Den aftale, forventer han dog, kan blive sværere at få på plads.
– Man er meget bekymret for vægten i Tyskland. Man har ikke en så stærk infrastruktur som i de nordiske lande. Men fra dansk side vil jeg selvfølgelig altid forsøge at arbejde for grænseoverskridende trafik.
/ritzau/
Andre læser også