Det vurderer Alkoholreklamenævnet, der nu udtaler kritik af butikkerne.
– Erhvervsdrivende må ikke markedsføre alkohol målrettet studenter, da studenter er omfattet af Alkoholreklamenævnets markedsføringsforbud, skriver nævnet i en pressemeddelelse.
– I tilknytning hertil bemærkes det, at Alkoholreklamenævnets retningslinjer ikke opererer med en skarp 18-års grænse i forhold til begrebet “børn og unge”.
– Derfor kan unge over 18 år, ud fra konkrete omstændigheder, også være beskyttet af markedsføringsforbuddet i retningslinjerne for markedsføring af alkohol.
Det er lokale butikker i Silkeborg, Esbjerg, Hinnerup, Aarkirkeby, Nyborg og Højby ved Odense, der har modtaget kritik.
I maj tilbød de på Facebook at stille gratis øl til rådighed for studerende, der ville lægge vejen forbi den pågældende butik.
– Uanset hvilke farve hue I har fået, vil vi gerne medvirke til, at jeres studenterkørsel bliver lige lidt sjovere, stod der.
– Derfor vil vi gerne tilbyde jer en kasse øl helt gratis, lød det videre.
Butikkerne har reageret på kritikken ved at slette deres opslag på Facebook.
– Alkoholreklamenævnet ser alvorligt på den omstændighed, at det særlige beskyttelseshensyn, som erhvervsdrivende er forpligtet til at udvise over for børn og unge, var tilsidesat af de lokale SuperBrugsen-butikker, siger forpersonen for nævnet, Marlene Winther Plas.
– Samtidig er det naturligvis positivt, at SuperBrugsen hurtigt har reageret på henvendelsen og valgt at slette opslaget og indskærpe reglerne over for medarbejderne.
Nævnet vil i den kommende tid holde øje med, om SuperBrugsens alkoholmarkedsføring overholder reglerne på området.
/ritzau/
Andre læser også