Resultatet i 2022 ender på 207 millioner kroner, viser regnskabet.
Væksten skyldes især, at flypassagererne i høj grad er vendt tilbage til lufthavnen. I 2022 steg antallet af passagerer med 141 procent sammenlignet med året før.
Der mangler stadig lidt, før passagertallet er tilbage på samme niveau som før corona. I slutningen af 2022 var omkring otte ud af ti passagerer vendt tilbage, skriver Københavns Lufthavne i regnskabet.
Det afspejler sig i omsætningen, som endte på 3,5 milliarder kroner. Det er omkring 19 procent under 2019, som var det sidste hele år inden covid-19.
I år forventer Københavns Lufthavne, at omsætningen vil vokse yderligere ti procent. Det hænger især sammen med, at den forventer, at passagertallet også vil vokse og i løbet af året overstige 25 millioner.
Dette er dog forbundet med væsentlig usikkerhed i forhold til både høj inflation, store udsving i energipriser og geopolitiske forhold, skriver Københavns Lufthavne.
Hvis passagertallet når 25 millioner, forventer selskabet et resultat før skat på mellem 150 og 200 millioner kroner.
I løbet af sidste år var der 22,1 millioner flypassagerer gennem Københavns Lufthavn. I 2019 var der over 30 millioner passagerer gennem lufthavnen.
I Københavns Lufthavn i Kastrup er det fortsat SAS, der er det største flyselskab målt på antallet af passagerer. Selskabet står for 28 procent af det samlede antal, hvilket er det samme som i 2021.
Lavprisselskabet Norwegian øgede sin andel af passagerne fra 12 til 16 procent, og er fortsat det næststørste flyselskab i lufthavnen.
Københavns Lufthavne ejer både lufthavnen i Kastrup og Roskilde Lufthavn.
/ritzau/
Andre læser også