Grafit er et gråsort mineral, som Kina er verdens største producent og eksportør af.
Ifølge Kinas handelsministerium er målet at sørge for “sikkerhed og stabilitet i globale forsyningskæder”. Samtidig sker det af hensyn til “nationale sikkerhedsinteresser”.
Blandt analytikere er der nogen uenighed om, hvor stor indflydelse det kinesiske tiltag vil få på priserne på kort sigt.
Men flere bilproducenter er i et kapløb om at sikre sig leverancer uden for Kina, vurderes det.
– Med denne nye begrænsning af grafiteksport bliver sydkoreanske firmaer, som er meget afhængige af Kina for at importere grafit, nødt til at finde alternativer, siger Kang Dong-jin, analytiker hos investeringsselskabet Hyundai Motor Securities.
Analytikeren peger blandt andet på mulig import fra miner i USA og Australien.
– Men det vil formentlig øge omkostningerne for mange, vurderer Kang Dong-jin.
Ivan Lam, senioranalytiker hos analyseselskabet Counterpoint Research, påpeger imidlertid, at eksporten allerede har været under midlertidig kontrol.
– Denne kontrol er ikke et komplet forbud, og den hidtidige kontrol har ikke haft nogen markant effekt på nogen industri, siger Lam.
Med den seneste udmelding fra Kina vil det kræve eksporttilladelser, at eksportere tre “meget følsomme” typer af grafit.
Imens fjernes en midlertidig kontrol af fem andre grafitprodukter, som blandt andet anvendes i stålindustrien.
Kina ønsker ikke at ramme specifikke lande med tiltaget, oplyser handelsministeriet. Blandt de største importører er USA, Indien og Sydkorea.
Tiltaget kommer, på et tidspunkt hvor udenlandske regeringer lægger pres kinesiske selskaber. Tidligere på ugen lagde USA’s regering yderligere begrænsninger på salg af halvledere og halvlederteknologi til Kina.
Kina har i senere år skruet ned for driften af naturlige grafitminer. Det er sket af hensyn til miljøet. Imens er produktionen af syntetisk grafit blevet øget siden 2021.
/ritzau/Reuters
Andre læser også