AVIZ

Forsvaret returnerer historiske grønne fly efter to år

Flyvevåbnet fremviser el-fly
Flyvevåbnet fremviser el-fly (Henning Bagger/Ritzau Scanpix)

Det oplyser Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse til Ingeniøren.

Det danske forsvar var det første i verden til at benytte elfly, da de to enmotors fly blev leaset. Det var som led i en ny grøn handleplan.

Men halvandet år efter er konklusionen, at elflyenes batterier gør rækkevidden, de kan flyve, for kort. Samtidig er manøvrefriheden for lille.

Det oplyser Casper Børge Nielsen, oberstløjtnant og chef for Forretningsområde Fly i Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse, til mediet.

– Vi har indtil videre ingen andre konkrete planer med elfly. Vi skal have nye batteriteknologier på banen, før vi forventer at se en rækkevidde, der er markant større.

– Vi har ingen illusion om, at vi flyver elkampfly i den nærmeste fremtid, ligesom jeg personligt ikke tror, jeg kommer til at flyve til Mallorca i elfly i min levetid, siger Casper Børge Nielsen til Ingeniøren.

Det vides ikke, hvad det har kostet at lease de to elfly af slovenske Pipistrel.

Flyene kan have to personer om bord og er blevet brugt til træning af piloter.

Udbredelsen af elfly er længere bagud end elbiler, da batterier til elfly typisk er for tunge.

Det tager omkring 45 minutter at lade dem helt op. Derefter kan de flyve i 30-50 minutter, har Forsvaret tidligere oplyst.

Ifølge Casper Børge Hansen kan de bedste batterier til elfly flyve omkring 68,5 kilometer i reel rækkevidde.

/ritzau/

Andre læser også