AVIZ

Forsikringsselskaber: Stormen Otto har været nådig

DENMARK THE STORM OTTO JUTLAND
DENMARK THE STORM OTTO JUTLAND (Morten Stricker/Ritzau Scanpix)

Lørdag eftermiddag lyder tallet for de to forsikringsselskaber samlet på lidt over 700 skadesanmeldelser.

Forsikringskoncernen Alm. Brand Group, der også omfatter Codan og Privatsikring og er landets næststørste forsikringsselskab, har lørdag eftermiddag modtaget cirka 400 skadesanmeldelser og forventer, at det tal vil stige løbende.

Peter Mathisen, der er direktør for skadeservice, bygning og løsøre hos Alm. Brand, oplyser, at skaderne indtil videre overvejende har haft karakter af småskader.

– Enkelte gavle og nogle væltede stilladser hører blandt de største registrerede hændelser indtil nu, men ellers har der været tale om tagplader, rygninger, vinduer og lignende, siger Peter Mathisen.

Hos koncernen Tryg, der også indeholder Alka Forsikring, har man også travlt med at tage imod skadesanmeldelser. Her ligger antallet ovenpå stormen lørdag eftermiddag på lidt over 300.

– Med forbehold for, hvad der kommer ind i løbet af resten af lørdagen og de kommende dage, ser det heldigvis ikke så slemt ud som efter nogle af de tidligere storme. Meget tyder på, at Otto har været nådig, siger skadechef i Tryg, Charlotte Dietzer.

– Det er meget tidligt endnu, men hvis vi skal sige noget, kunne det minde om stormen Malik i januar sidste år, hvor vi i Tryg registrerede knap 6500 skader. Til sammenligning gav stormen Allan i 2013 cirka 30.000 skader alene i Tryg.

Begge forsikringsselskaber har kaldt ekstra mandskab på arbejde i disse dage, så de er klar til at håndtere den øgede mængde anmeldelser.

Ved stormene Nora og Malik i 2022 var skaderne centreret i specifikke områder i landet.

Denne gang fremhæver begge selskaber, at skaderne er mere geografisk fordelt ud over store dele af landet.

/ritzau/

Andre læser også