Det oplyser Mikkel Bjergsø, der er grundlægger og direktør i ølvirksomheden, til Børsen.
– Det amerikanske “craft beer market” er meget usikkert i øjeblikket, og det kræver meget fokus, hvis det skal gøres ordentligt.
– Vi har valgt at bruge vores ressourcer uden for USA og tager nu skridtet og lukker de sidste aktiviteter, vi har derovre, lyder det.
Ifølge Børsen brugte ølvirksomheden 2010’erne på at etablere sig i USA med både barer og et bryggeri.
I alt har Mikkeller haft to barer og et bryggeri i San Diego i delstaten Californien samt barer i San Francisco, Los Angeles og på New York Mets’ baseballstadion i New York.
Det er en coronapandemi og en efterfølgende inflationskrise, der har vendt op og ned på det amerikanske eventyr.
Det hører dog også med til historien, at den danske virksomhed i forvejen havde særdeles svært ved at generere overskud.
Over en fire år lang periode fra 2018 til og med 2021 har Mikkeller således tabt mere end 160 millioner kroner.
Det stod særligt skidt til, da pandemien tvang restaurationsbranchen til at lukke helt eller delvist ned på tværs af kontinenter.
Mikkeller kan dog glæde sig over at være i dialog med en række amerikanske importører og mulige samarbejdspartnere om fortsat at sælge sine øl i USA.
Fremadrettet vil der desuden være et større fokus på at implementere prisstigninger og på at optimere forretningsgangene, siger direktøren videre.
Det danske bryggeri blev etableret i 2003 af Mikkel Bjergsø og Kristian Keller – deraf navnet.
Mikkeller er helt eller delvist ejer af 39 barer og restauranter i Europa og Asien, skriver Børsen.
/ritzau/
Andre læser også