AVIZ

Alternativet lancerer vandudspil: Gratis vand på restauranter

Franciska Rosenkilde taler på Alternativets landsmøde
Franciska Rosenkilde taler på Alternativets landsmøde (Tim K. Jensen/Ritzau Scanpix)

Hun kalder det “en redningsplan”, og i alt vil partiet afsætte 43 milliarder kroner til en række tiltag.

– Det har vi, fordi vand er en forudsætning for alt liv på Jorden. Vandet er i et evigt kredsløb med os. Vi låner det af fortiden, og vi giver det videre til fremtiden.

– Derfor skal vi passe på vores vand, siger Franciska Rosenkilde i sin tale.

Et af tiltagene i udspillet er, at der skal være gratis postevand på restauranter.

Desuden vil Alternativet opsætte 20.000 drikkevandsfontæner rundt i landet med gratis vand i byrum, skoler og institutioner.

Vandudspillet indeholder også 200 marine naturnationalparker. De skal fylde én million hektar.

I parkerne, der er inspireret af naturnationalparkerne på land, må der eksempelvis ikke “fiskes med bundslæbende redskaber, udvindes råstoffer eller foretages klapning”.

Hele udspillet fra Alternativet vil ifølge partiet give CO2-reduktioner for mellem 15 og 27 millioner ton om året, hvilket betyder, at Danmark vil nå klimamålet i 2030.

En stor del af CO2-reduktioner kommer fra et ønsket forbud mod bundtrawl i danske farvande.

De 43 milliarder kroner skal findes ved at udstede grønne statsobligationer samt en engangsskat på såkaldte overnormale profitter.

Landsmødet over weekenden i Odense kommer, efter Alternativet fik 3,3 procent af stemmerne og seks mandater ved valget i november sidste år trods flere år under spærregrænsen i meningsmålingerne.

– Vi beviste i den grad, at vi har en plads i dansk politik, indledte Franciska Rosenkilde sin tale.

– Vi beviste, at vi er et troværdigt parti, som man skal stemme på, hvis man ønsker en seriøs, bæredygtig omstilling af vores samfund.

Den politiske leder var i sin tale ikke begejstret fra SVM-regeringen, som hun kaldte “Danmark A/S”.

– Med Mette Frederiksen som CEO, og Lars Løkke som rejsende sælger. Og med Dan Jørgensen og Lars Aagaard som de to marketingkonsulenter, der skal sørge for, at det hele ser lidt grønnere ud på overfladen.

/ritzau/

Andre læser også