Pressemeddelelse
23.2.2023 10:59:02 CET | Hjerteforeningen
Torsdag formiddag har regeringen og Danske Regioner fremlagt en akutplan for sundhedsvæsenet. Et sundhedsvæsen, der er hårdt spændt for af lange ventetider, pressede akutmodtagelser og usammenhængende forløb, som skaber utryghed for patienterne.
Derfor byder Hjerteforeningen den ventede akutplan velkommen, da der er behov for en saltvandsindsprøjtning til det pressede sundhedsvæsen.
– Det er en kærkommen mulighed for igen at sætte fokus på sundhedsvæsenet, der desværre er i en tilstand, som ikke er tilfredsstillende. For mange venter længe på den rette behandling, og bliver man akut syg, kan man ikke vide sig sikker på, at man til alle tider overalt i landet får en ensartet behandling. Det skaber en uholdbar geografisk ulighed, siger Anne Kaltoft, adm. direktør i Hjerteforeningen.
Med akutplanen lægger regeringen og Danske Regioner op til, at der skal ses på de store personaleudfordringer for at få nedbragt ventelisterne. Bl.a. skal velkendte initiativer, der virker, udbredes, mens der sættes fokus på prioritering af de patienter i sundhedsvæsenet, der er mest syge.
– Det er rigtig positivt, at regeringen vil prioritere de mest syge patienter først. Det er selvfølgelig vigtigt at få ventetiderne ned, men i den proces er det afgørende, at man fagligt prioriterer de sygeste først, og at dem, der venter, ved, hvornår de kan forvente at blive behandlet, og hvad de i øvrigt skal være opmærksomme på, siger Anne Kaltoft, adm. direktør i Hjerteforeningen.
Selvom akutplanen har flere fornuftige elementer i sig, kan den dog langtfra stå alene.
– Der er flere fine takter i akutplanen, men det løser desværre ikke de massive strukturelle udfordringer, siger Anne Kaltoft.
Hvis sundhedsvæsenets store udfordringer skal løses, er der behov for varige strukturelle forandringer. Med den kommende strukturkommission lægges der op til, at nye anbefalinger skal sætte retningen for fremtidens sundhedsvæsen. Hjerteforeningen har et klart ønske til strukturkommissionen: At patienter og pårørende høres og inddrages.
– Det er afgørende, at patienter og pårørende bliver inddraget, så vi kan sikre, at der bliver set bredt på sundhedsvæsenet. Sundhedsvæsenet er til for dem, som desværre bliver syge, og derfor er patienternes erfaringer og perspektiver essentielle for, hvordan vi fremadrettet indretter sundhedsvæsenet, fastslår Anne Kaltoft.
Regeringen og Danske Regioner vil bl.a. med egne ord ”robustgøre akutmodtagelserne”, og det er et skridt i den rigtige retning. Men Hjerteforeningens adm. direktør efterlyser i samme ombæring en kortlægning af tilstanden på akutmodtagelserne.
– Der er flere gode og velkendte forslag, som ganske vist vil være med til at bedre tilstanden i sundhedsvæsenet. Men hvis man for alvor skal robustgøre akutmodtagelserne, er et af de vigtigste skridt en kortlægning af selve tilstanden på akutmodtagelserne ud fra Sundhedsstyrelsens eksisterende anbefalinger, siger Anne Kaltoft.
Det er dog også væsentligt at få set på, om patienter, der ankommer til akutmodtagelsen, overhovedet skal ind på akutmodtagelsen i første omgang.
– Vi skal sikre, at det er de rigtige patienter, der kommer gennem dørene i landets akutmodtagelser, hvis vi skal kunne lette presset her, siger Anne Kaltoft.
Andre læser også