Amerikanske McDonald’s har i årets første kvartal løftet sit salg med 12,6 procent sammenlignet med samme periode sidste år.
Det viser fastfoodkædens regnskab tirsdag.
Den positive udvikling skyldes blandet andet, at man har valgt at hæve prisen på sine burgere. Det siger mastodontens topchef, Chris Kempczinski, i regnskabet.
– At drive gode restauranter er grundlæggende for vores momentum, siger han.
Omsætningen i årets første tre måneder er vokset til 5,9 milliarder dollar. Det svarer til cirka 40 milliarder kroner.
Det er sket takket være vækst på samtlige markeder, lyder det.
Fremgangen har været medvirkende til, at McDonald’s også har tjent langt flere penge.
I første kvartal blev det således til et overskud svarende til 12,2 milliarder kroner. Det er 63 procent mere end samme periode sidste år.
McDonald’s fortsætter de gode takter fra 2022, som man kom godt igennem trods fortsatte coronarestriktioner i Kina og salget af 850 restauranter i Rusland som følge af krigen i Ukraine.
Den amerikanske fastfoodkæde lukkede sine restauranter i Rusland i marts 2022. Alle restauranter blev solgt til en lokal køber, der siden har genåbnet dem under navnet Vkusno i tochka.
McDonald’s havde været i Rusland i 30 år.
Hele omsætningen endte på 23,2 milliarder dollar i 2022. Det svarer til næsten 160 milliarder kroner og var omtrent det samme som året før.
/ritzau/
Andre læser også