Et voksende salg af sodavand har hjulpet amerikanske Coca-Cola med at løfte sin omsætning.
I første kvartal voksede omsætningen med fem procent, når man sammenligner med samme periode sidste år.
Det viser selskabets regnskab for perioden mandag.
Omsætningen er vokset til godt 11 milliarder dollar. Det svarer til cirka 74,5 milliarder kroner.
Selskabets sukkerfrie sodavand Coca-Cola Zero fylder stadig mere af den samlede forretning. Der blev således solgt otte procent flere af disse i første kvartal.
Dermed fortsætter tendensen fra tidligere.
Foruden Coca-Cola og Coca-Cola Zero ejer selskabet også brands som Fanta og Sprite.
Det højere salg af sodavand er primært drevet af selskabets asiatiske og latinamerikanske kunder, lyder det i regnskabet.
Den højere omsætning betyder, at koncernen har tjent flere penge end tidligere.
I årets første tre måneder havde Coca-Cola et overskud på 3,1 milliarder dollar. Det er 11 procent mere end i første kvartal sidste år.
Resultaterne får selskabets administrerende direktør, James Quincey, til at have stor tiltro til de forventninger, man i forvejen har meldt ud.
Coca-Cola forventer en organisk vækst på mellem syv og otte procent for hele året. Ved organisk vækst fraregnes eventuelle opkøb.
Selskabet har efterhånden slikket sårene efter en periode, hvor coronanedlukninger gjorde et større indhug i forretningen.
Men i takt med genåbningen af verdenssamfundet blev det altså nemmere at sælge de sukkerholdige sodavand.
/ritzau/
Andre læser også