Pressemeddelelse
11.4.2023 06:30:00 CEST | SOS International
Det er vigtigt for sikkerheden, at man skifter til sommerdæk om sommeren, og derudover har varmens slid på vinterdækkene også betydning for økonomien. Det beretter Jeppe Damgaard, som er teknisk chef hos SOS Dansk Autohjælp:
– Vi ser for mange bilister, som kører på vinterdæk i sommerperioden. Vinterdæk er lavet af et blødere materiale, der hjælper med et godt vejgreb på sne- og isglatte veje. Men dækkene bliver for bløde, når de varmes op om sommeren, og det svækker vejgrebet. Bremselængden på tørre, varme veje er mellem 10 og 20 procent længere på vinterdæk end på sommerdæk, og det kan i yderste konsekvens føre til ulykker, siger Jeppe Damgaard.
Jeppe Damgaard uddyber, at der udover sikkerheden også er andre fordele ved at lade dækkene skifte med sæsonen:
– De varme veje slider hurtigere dækmønsteret, og man risikerer, at de er slidt ned til vinter. Ved at bruge dækkene sæsonmæssigt rigtigt bevarer man egenskaberne for begge dæksæt, så de holder længere. Derudover bruger en bil, der har vinterdæk på om sommeren, mere brændstof, da rullemodstanden på vinterdæk er større. Det går ud over både budget og klima, siger Jeppe Damgaard.
Hvert år vælger flere og flere bilister helårsdæk. Rådet for Større Dæksikkerheds årlige dæktælling viser, at cirka syv procent kørte med helårsdæk i juni 2018, mens tallet var steget til 11 procent i sommeren 2022.
Ifølge SOS Dansk Autohjælp er helårsdæk en bedre løsning end at køre på sommerdæk om vinteren og vinterdæk om sommeren. Men helårsdæk er ifølge Jeppe Damsgaard et kompromis:
– Helårsdæk er en mellemløsning – de er ikke lige så gode som sommerdæk om sommeren, eller vinterdæk om vinteren, men hvis du lader bilen stå på dage, hvor der er isglatte veje eller meget høje temperaturer, så kan et par gode helårsdæk godt fungere. Dog vil vores anbefaling altid være, at du rådfører dig med en fagmand, når det gælder dæk til din bil.
Kilde: SOS Dansk Autohjælp
Andre læser også