Pressemeddelelse
29.3.2023 06:30:00 CEST | SOS International
Påsken er for mange en markør på, at campingsæsonen begynder. Det betyder, at det er tid til klargøring af campingvognene, som skal rengøres, luftes ud og tjekkes. Og der er særligt én ting, man skal kigge grundigt efter, fortæller Jeppe Damgaard, der er teknisk chef hos SOS Dansk Autohjælp:
– De fleste har haft deres campingvogn overdækket eller stående indendørs hen over vinteren. Nu står campingsæsonen for døren, og vi anbefaler, at man klargør og tjekker sin campingvogn og i særdeleshed dækkene, da flade eller møre dæk hurtigt kan give anledning til at ringe efter os, siger Jeppe Damgaard.
Han understreger, at dækkene er noget af det første, man bør tjekke på sin campingvogn.
– Vi anbefaler, at dækmønsteret er minimum 3 mm, men lovmæssigt kræves kun minimum 1,6 mm. Udover dækmønsteret skal du også sikre dig, at dine dæk har det rigtige dæktryk. Det anbefalede dæktryk er det max.-tryk, som dækproducenten foreskriver. Er dækmønster og dæktryk ikke i orden kan konsekvensen blive flade og ødelagte dæk, siger Jeppe Damgaard.
Hvis dækkene består et tjek, skal vognen have en grundig gennemgang for buler, ridser og andre synlige skader, ligesom de skjulte dele også skal tjekkes. Det gælder særligt vognens funktioner fra vandsystem til strøm og gas.
– Det er vigtigt, at man tjekker vognen for skader, den kan have pådraget sig gennem vinteren, samt om de væsentlige funktioner virker. Vi anbefaler især, at man ser efter om glassene på lygterne er hele, om stikkene er i orden, og om lys og lygter virker, som de skal. Derudover er det vigtigt, at man tjekker støttebenet, da det jævnligt skal smøres og vedligeholdes for at fungere optimalt, siger Jeppe Damgaard.
SOS Dansk Autohjælp gør opmærksom på et relativt nyt punkt på tjeklisten til klargøringen:
I løbet af 2022 blev der registreret 49.200 nye og importerede elbiler på de danske veje[1]. Det er en stigning på 37 procent sammenlignet med 2021, og hvis man er blandt de mange nybagte elbilsejere, der spænder campingvognen bag elbilen, så er der god grund til at være ekstra opmærksom på, om man har det rigtige kørekort.
– Elbiler er ofte tungere på grund af batteriet, og jo større elbil desto tungere. Derfor anbefaler vi, at man har helt styr på, hvor meget totalvægten er, når campingvognen er tilkoblet elbilen. Overstiger summen af bilens tilladte totalvægt og campingvognens tilladte totalvægt 3.500 kg, så er det normale kørekort ikke længere nok, og man skal i stedet have et B+ eller BE-kørekort, siger Jeppe Damgaard.
Han forklarer videre, at man udover at have styr på totalvægten af elbil og campingvogn også skal være opmærksom på batteriets rækkevidde med en campingvogn tilkoblet. Uden campingvogn kan man typisk køre et mellem 300 og 500 km på en fuld opladning. Men med en campingvogn på trækkrogen, bliver rækkevidden reduceret, så forårsturen til fx Sverige eller Tyskland kræver ekstra planlægning.
[1] https://www.dst.dk/da/Statistik/nyheder-analyser-publ/nyt/NytHtml?cid=40083
Andre læser også