Arlas omsætning voksede i 2022 med hele 23 procent til 103 milliarder kroner. Væksten var stort set udelukkende drevet af prisstigninger.
Det viser koncernens årsregnskab torsdag morgen.
– Et stagnerende udbud og en stabil efterspørgsel medførte stigende markeds- og detailpriser, hvilket bidrog positivt til stigningen, skriver Arla i forbindelse med regnskabet.
Selv om omsætningen er steget, har Arla dog oplevet, at flere produktkategorier er faldet i volumen. Det gælder blandt andet smør.
Inden for kategorien smør og smørbare produkter solgte man således syv procent færre produkter sidste år.
Smør er et af de produkter i supermarkederne, der har set den største stigning i pris det seneste år.
Fremadrettet forventer koncernen at se en fortsat afmatning i væksten blandt flere brandede produkter på grund af forbrugernes reducerede købekraft.
Man forventer desuden, at inflation fortsat vil være en faktor, og at det kommer til at påvirke forretningen igen i år. Det siger Arla-topchef Peder Tuborgh i regnskabet.
– 2023 bliver utvivlsomt endnu et vanskeligt år med et udfordrende globalt økonomisk miljø og fortsatte effekter af krigen i Ukraine, som påvirker både energimarkedet og forsyningskæderne.
Arla ser dog et faldende omkostningspres hos landmændene i øjeblikket.
– Vi forventer derfor, at balancen mellem udbud og efterspørgsel på markedet for mejeriprodukter vil blive genoprettet i løbet af 2023, siger topchefen.
– Imidlertid begyndte markedspriserne at falde kraftigt i fjerde kvartal af 2022, og vi forventer yderligere fald på råvaremarkederne i 2023.
I 2023 ventes den samlede omsætningen at lande i intervallet 101 til 106 milliarder kroner.
/ritzau/
Andre læser også