AVIZ

Ikke-dansktalende kunder er blevet afvist af Coop Bank

PLUS Flere butikker skal kunne afvise kontanter
PLUS Flere butikker skal kunne afvise kontanter (Kristian Djurhuus/Ritzau Scanpix)

Det skriver Politiken.

Avisen bringer flere eksempler på, at banken har afvist kunder, der ikke taler dansk. Et af dem er en 28-årig malaysisk mand, der af bankens kundeservice fik at vide, at han ikke kunne få en konto, fordi han ikke taler dansk.

Et andet eksempel kommer fra en tillidsmand for avisuddelerne i distributionsfirmaet Post & Medier, Claus Haagensen.

80 procent af avisuddelerne har udenlandsk baggrund, og tillidsmanden siger, at han af Coop Bank har fået oplyst, at banken siger nej til kunder, der ikke kan tale dansk.

Finanstilsynet oplyser til Politiken, at en bank ikke kan afslå at oprette en basal betalingskonto til kunder, der ikke kan tale dansk.

Der er dog ifølge tilsynet ikke et krav om, at banken kommunikerer med kunder på et sprog, de forstår.

Altså er det i princippet kundens risiko, hvis de ikke kan tale dansk, og banken kommunikerer på dansk.

Coop Banks administrerende direktør, Allan Nørholm, erkender, at bankens har afvist kunder for kategorisk.

– Vi skal selvfølgelig ikke generelt afvis en kunde, der ikke kan tale dansk, hvis vi kan få at vide, at kunden har adgang til en, der kan hjælpe med at oversætte. Det retter vi op på, siger han til Politiken.

– Men vi er en lille bank, som ikke har korrespondenter på engelsk eller tysk, og vi har fundet det mest ansvarligt at rådgive på det sprog, som vi ved, at kunderne kan forstå.

Coop Bank har omkring 100.000 kunder.

Erhvervsminister Morten Bødskov (S) kalder det meget overraskende og komplet vanvittigt, at en borger ikke kan få en konto hos en bank, fordi vedkommende ikke taler engelsk.

/ritzau/

Andre læser også