AVIZ

Medie: Regering er klar med afgift på 100 kroner på flyrejser

Aalborg Lufthavn og Norwegian med nyt initiativ om fossilfrit flybrændstof

Det erfarer TV 2.

Indtægterne fra afgiften vil regeringen blandt andet bruge på en grøn omstilling af luftfarten og på en forhøjet ældrecheck.

Prisstigningerne var ventet, da det står omtalt i regeringsgrundlaget fra december 2022.

Afgiften vil blive højere på lange flyrejser end på de kortere ture. Indenrigsflyvninger vil blive pålagt en lavere og fast afgift.

Forslaget præsenteres på et pressemøde torsdag.

Branchen for luftfart er utilfreds med, at en del af indtægterne vil gå til en ældrecheck. De mener, at alle indtægterne bør gå til brugen af grønne flybrændstoffer.

Også i Dansk Industri mener man, at “grønne afgifter skal gå til grøn omstilling af luftfarten.”

– Det er desværre bare ikke tilfældet med passagerafgiften. Her betaler flyrejsende for at finansiere ældrechecken. Det er altså en velfærdsskat – ikke en grøn afgift, siger direktør i DI Transport Karsten Lauritzen i en skriftlig kommentar.

Danmark havde frem til 2007 en passagerafgift på 75 kroner per passager, som blev afskaffet, fordi den gik ud over dansk luftfarts konkurrenceevne.

I 2019 anbefalede Klimarådet, at Danmark burde gøre som rækken af vesteuropæiske lande, der allerede kræver ekstra betaling fra passagerer, når de rejser med fly.

Både Sverige, Norge og Tyskland har i forvejen indført lignende afgifter.

I 2022 foreslog den daværende socialdemokratiske regning en afgift på 13 kroner. Moderaterne gik til valg på en afgift på 80 kroner i gennemsnit.

I regeringsgrundlaget for flertalsregeringen står der, at den vil “indføre en passagerafgift på flyrejser på gennemsnitligt 100 kroner.”

/ritzau/

Andre læser også