Pressemeddelelse
23.2.2023 11:59:55 CET | Fødevarestyrelsen
Forbrugerne køber gerne salt beriget med jod, drikkevarer med flere vitaminer og energidrikke med koffein, men mange virksomheder kommer galt afsted i salgsarbejdet, når de skal markedsføre mad og drikke, som er beriget med vitaminer, mineraler og andre stoffer. Det viser Fødevarestyrelsens seneste landsdækkende kontrol på området, der blev gennemført for to år siden.
– Dengang fik 27 pct. af virksomhederne fik forbud mod fortsat salg af berigede varer, mens 20 pct. af virksomhederne fik indskærpet, at de skal registrere produkter som berigede fødevarer. De resultater er ikke gode nok, så vi følger op med en ny landsdækkende kontrol, så vi kan hjælpe virksomhederne med at få styr på, hvad de må og skal, siger kontorchef Henrik Dammand Nielsen, Fødevarestyrelsen.
Alle tilsætninger skal være godkendte og tilsat i mængder, som opfylder reglerne. De er til for at sikre forbrugerne mod både vildledende markedsføring og sundhedsskadelige indtag af vitaminer, mineraler eller andre stoffer.
– En energidrik med tilsat koffein kan give f.eks. hjertebanken, hvis indholdet af koffein er for højt, og en juice må kun være tilsat f.eks. C-vitamin og andre vitaminer, hvis juicens indhold af vitaminerne overholder nogle minimumskrav, forklarer Henrik Dammand Nielsen.
Fødevarestyrelsens kontrolkampagne består af stikprøvekontroller. Den bliver gennemført i virksomheder, der producerer berigede fødevarer eller videresælger berigede fødevarer til forbrugerne i perioden fra marts til juni.
Link til information om berigede fødevarer
Link til rapport over kontrol af virksomheders salg af berigede fødevarer i 2020
Andre læser også