AVIZ

Dansk teknologi bruges til at lede efter forsvundet ubåd

US-CANADA-TITANIC-SUBMERSIBLE
US-CANADA-TITANIC-SUBMERSIBLE (Handout/Ritzau Scanpix)

Det skriver Børsen.

Ubåden mistede kontakten til omverdenen søndag. I alt gik fem besætningsmedlemmer om bord på fartøjet.

Siden har det franske militær sendt videnskabsfartøjet “Atalante” til området for at lede.

Om bord på fartøjet er en lille undervandsrobot, og det er her, den danske teknologi kommer i spil.

Virksomheden, der ligger i den nordsjællandske by Slangerup, leverer nemlig sonarteknologi til både det amerikanske og franske militær. Det fortæller selskabets tekniske direktør, Tim Jensen.

– Vi ved med sikkerhed, at vores sonarteknologi bliver brugt til eftersøgningen om bord på “Atalante”, siger han til mediet.

– Det er en undervandsrobot forbundet med et langt kabel, hvilket er en kæmpe fordel, når man skal dykke langt ned, så man uden problemer kan sende data frem og tilbage mellem havbund og overflade.

“Titan” mistede kontakten med overfladen 1 time og 45 minutter, efter den var dykket.

Fartøjet forsvandt i havet 1448 kilometer fra halvøen Cape Cod i Massachusetts på den amerikanske østkyst.

Tim Jensen fortæller, at selskabets sonarer kan bruges til at finkæmme en havbund og potentielt opfange ubådens lokation.

Men man skal have en god idé om, hvor man skal lede, fortæller direktøren til Børsen.

Den lille undervandsrobot bevæger sig nemlig langsomt. Derfor kan det være tidskrævende at kortlægge større områder under havet.

Finder man ubåden intakt, skal den også hjælpes op til overfladen igen. Det kan være problematisk, da tiden er knap og ilten til de ombordværende begrænset.

Tim Jensen forklarer, at ubåden “Titan” er forseglet udefra. Derfor vil det ifølge ham også blive vanskeligt at levere ilt på havbunden.

Senest er det kommet frem, at et canadisk eftersøgningsfly, der har cirkuleret omkring det sted, hvor ubåden forsvandt, har opsnappet regelmæssige bankelyde.

Det viser et internt amerikansk regeringsnotat, som er kommet i hænderne på det amerikanske medie Rolling Stone.

Det er endnu ikke klart, om bankelydene kan stamme fra den forsvundne ubåd. Men det lyder i notatet, at de “indikerer et fortsat håb om overlevende”.

Det er selskabet OceanGate, der står bag undervandsudflugterne til Titanic-vraget.

Om bord på ubåden er selskabets direktør, Stockton Rush, milliardæren Hamish Harding, en pakistansk forretningsmand og hans søn, samt en fransk dykker og Titanic-ekspert ved navn Paul-Henry Nargeolet.

Ifølge OceanGate har ubåden en iltkapacitet til at have fem personer om bord i 96 timer.

/ritzau/

Andre læser også