Pressemeddelelse
6.2.2023 07:27:24 CET | AE – Arbejderbevægelsens Erhvervsråd
Forskelle på grundskyldspromiller forstørres mellem land og by, når de nye boligskatteregler træder i kraft fra 2024, viser analyse fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd (AE). En værdistigning på 500.000 kroner vil i fremtiden udløse en ekstra skat på 8.250 kroner om året i Norddjurs Kommune, mens skatten på en tilsvarende værdistigning i Frederiksberg Kommune vil være 1.650 kroner. Grundskyldspromillerne bør på sigt harmoniseres, så forskellene mellem kommuner og mellem land og by mindskes, mener AE.
Beskatningen af fremtidige kapitalgevinster på jord vil i fremtiden ramme geografiske ulige til fordel for borgere i bykommunerne. Det er konsekvensen af de nye boligskatteregler, der fremgår af et ny lovforslag fra regeringen.
På baggrund af data fra Skatteministeriet viser en ny analyse fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, at grundskyldspromillen bliver over syv gange mindre i Frederiksberg Kommune, mens den i Struer Kommune ikke engang bliver halveret.
Analysen indeholder tilsvarende tal for alle kommuner. Struer og Frederiksberg er de to kommuner, der vil opleve de henholdsvis største og mindste ændringer i grundskyldspromillen.
Reglerne står til at træde i kraft den 1. januar 2024.
”Konsekvensen af de nye boligskatteregler er en mere ulige beskatning af fremtidige kapitalgevinster på jordbesiddelser på tværs af landet,” siger Sune Caspersen, senioranalytiker i Arbejderbevægelsens Erhvervsråd.
”De nye boligskatteregler betyder, at grundskyldspromillerne kommer til at falde i hele landet, men faldene er langt større i byerne end på landet. Det betyder, at man i byerne får en mindre stigning i grundskylden, når boligpriserne stiger,” siger Sune Caspersen.
Folketingsflertallet bag de nye boligskatteregler og ejendomsvurderinger har aftalt, at det samlede skatteprovenu fra grundskylden i den enkelte kommune ikke må stige, men skal svare til det, der ellers var blevet betalt, hvis reglerne ikke var ændret.
Da de nye ejendoms- og grundvurderinger er væsentligt højere end de nuværende vurderinger, er konsekvensen, at de nye grundskyldspromiller bliver lavere for, at skatteprovenuet fra grundskylden forbliver uændret.
”De nye grundskyldspromiller er hægtet op på de nye ejendoms- og grundvurderinger. Så når der er sket nogle voldsomme værdistigninger i byerne de seneste år, samtidig med at grundskylden ifølge de nye regler ikke må stige i kroner og øre, betyder det, at satsen bliver langt mindre i de områder, der har oplevet store værdistigninger det seneste årti. Det har den konsekvens, at fremtidige gevinster bliver beskattet lempeligere i byerne end på landet,” siger Sune Caspersen.
Skatteministeriet sendte den 20. januar 2023 to lovforslag om de nye boligskatter i høring.
”Politikerne bør sikre en harmonisering af grundskyldspromillerne, så forskellene mellem land og by mindskes,” siger Sune Caspersen.
Tabellen viser kommunernes grundskyldspromille før og efter de nye boligskattereglers ikrafttræden den 1. januar 2024, sorteret efter den procentvise ændring i grundskyldspromillen. Frederiksberg Kommune oplever den største procentvise ændring i grundskyldspromillen, mens Struer Kommune oplever den laveste.
# | Kommune | Grundskyldspromille i 2023 | Grundskyldspromille i 2024 | Relativ ændring |
1 | Frederiksberg | 24,75 ‰ | 3,3 ‰ | -86,7 % |
2 | København | 34 ‰ | 5,4 ‰ | -84,1 % |
3 | Herlev | 24,3 ‰ | 4,2 ‰ | -82,7 % |
4 | Brøndby | 20,5 ‰ | 4,6 ‰ | -77,6 % |
5 | Hvidovre | 29,7 ‰ | 6,8 ‰ | -77,1 % |
6 | Albertslund | 33,94 ‰ | 7,8 ‰ | -77,0 % |
7 | Rødovre | 30,8 ‰ | 7,2 ‰ | -76,6 % |
8 | Ishøj | 25 ‰ | 5,9 ‰ | -76,4 % |
9 | Ballerup | 28,89 ‰ | 6,9 ‰ | -76,1 % |
10 | Odense | 21,71 ‰ | 5,2 ‰ | -76,0 % |
11 | Aarhus | 24,58 ‰ | 6,2 ‰ | -74,8 % |
12 | Høje-Taastrup | 24,4 ‰ | 6,5 ‰ | -73,4 % |
13 | Aalborg | 26,95 ‰ | 7,2 ‰ | -73,3 % |
14 | Gladsaxe | 23 ‰ | 6,2 ‰ | -73,0 % |
15 | Køge | 21,038 ‰ | 5,7 ‰ | -72,9 % |
16 | Glostrup | 25 ‰ | 6,8 ‰ | -72,8 % |
17 | Middelfart | 21,29 ‰ | 5,9 ‰ | -72,3 % |
18 | Ringsted | 24,74 ‰ | 6,9 ‰ | -72,1 % |
19 | Faxe | 25 ‰ | 7 ‰ | -72,0 % |
20 | Roskilde | 25,69 ‰ | 7,3 ‰ | -71,6 % |
21 | Vallensbæk | 24,38 ‰ | 7,1 ‰ | -70,9 % |
22 | Greve | 16,944 ‰ | 5 ‰ | -70,5 % |
23 | Bornholm | 34 ‰ | 10,1 ‰ | -70,3 % |
24 | Tårnby | 24 ‰ | 7,2 ‰ | -70,0 % |
25 | Holbæk | 25,092 ‰ | 7,8 ‰ | -68,9 % |
26 | Esbjerg | 25,29 ‰ | 7,9 ‰ | -68,8 % |
27 | Furesø | 21,5 ‰ | 6,7 ‰ | -68,8 % |
28 | Hillerød | 20,65 ‰ | 6,5 ‰ | -68,5 % |
29 | Aabenraa | 18,9 ‰ | 6 ‰ | -68,3 % |
30 | Halsnæs | 34 ‰ | 11 ‰ | -67,6 % |
31 | Vejle | 27,75 ‰ | 9 ‰ | -67,6 % |
32 | Samsø | 30,75 ‰ | 10 ‰ | -67,5 % |
33 | Lyngby-Taarbæk | 21,485 ‰ | 7 ‰ | -67,4 % |
34 | Ærø | 30 ‰ | 9,8 ‰ | -67,3 % |
35 | Gentofte | 16 ‰ | 5,3 ‰ | -66,9 % |
36 | Frederikssund | 32,5 ‰ | 10,8 ‰ | -66,8 % |
37 | Skanderborg | 24,66 ‰ | 8,2 ‰ | -66,7 % |
38 | Allerød | 23,8 ‰ | 8 ‰ | -66,4 % |
39 | Horsens | 22,56 ‰ | 7,6 ‰ | -66,3 % |
40 | Jammerbugt | 32,85 ‰ | 11,1 ‰ | -66,2 % |
41 | Helsingør | 28,5 ‰ | 9,7 ‰ | -66,0 % |
42 | Lejre | 28,23 ‰ | 9,8 ‰ | -65,3 % |
43 | Svendborg | 23,32 ‰ | 8,1 ‰ | -65,3 % |
44 | Billund | 18,48 ‰ | 6,5 ‰ | -64,8 % |
45 | Fanø | 34 ‰ | 12 ‰ | -64,7 % |
46 | Rebild | 26,086 ‰ | 9,2 ‰ | -64,7 % |
47 | Læsø | 34 ‰ | 12,1 ‰ | -64,4 % |
48 | Egedal | 23,98 ‰ | 8,6 ‰ | -64,1 % |
49 | Vordingborg | 32,32 ‰ | 11,6 ‰ | -64,1 % |
50 | Dragør | 24,47 ‰ | 8,9 ‰ | -63,6 % |
51 | Silkeborg | 28,26 ‰ | 10,3 ‰ | -63,6 % |
52 | Vejen | 20,36 ‰ | 7,5 ‰ | -63,2 % |
53 | Fredensborg | 24,65 ‰ | 9,1 ‰ | -63,1 % |
54 | Odsherred | 34z ‰ | 12,7 ‰ | -62,6 % |
55 | Sorø | 25,74 ‰ | 9,7 ‰ | -62,3 % |
56 | Frederikshavn | 29,9 ‰ | 11,4 ‰ | -61,9 % |
57 | Vesthimmerlands | 22,82 ‰ | 8,7 ‰ | -61,9 % |
58 | Hedensted | 18 ‰ | 6,9 ‰ | -61,7 % |
59 | Langeland | 24,57 ‰ | 9,4 ‰ | -61,7 % |
60 | Sønderborg | 27,1 ‰ | 10,4 ‰ | -61,6 % |
61 | Gribskov | 29,34 ‰ | 11,3 ‰ | -61,5 % |
62 | Solrød | 20,95 ‰ | 8,1 ‰ | -61,3 % |
63 | Hørsholm | 22,1 ‰ | 8,6 ‰ | -61,1 % |
64 | Slagelse | 25,3 ‰ | 9,9 ‰ | -60,9 % |
65 | Herning | 20,53 ‰ | 8,2 ‰ | -60,1 % |
66 | Kolding | 25 ‰ | 10 ‰ | -60,0 % |
67 | Næstved | 25 ‰ | 10 ‰ | -60,0 % |
68 | Stevns | 21,52 ‰ | 8,6 ‰ | -60,0 % |
69 | Syddjurs | 33,8 ‰ | 13,6 ‰ | -59,8 % |
70 | Viborg | 23,7 ‰ | 9,6 ‰ | -59,5 % |
71 | Nyborg | 27,83 ‰ | 11,3 ‰ | -59,4 % |
72 | Favrskov | 23,32 ‰ | 9,6 ‰ | -58,8 % |
73 | Lolland | 33,09 ‰ | 13,7 ‰ | -58,6 % |
74 | Thisted | 23,75 ‰ | 9,9 ‰ | -58,3 % |
75 | Ikast-Brande | 20,35 ‰ | 8,5 ‰ | -58,2 % |
76 | Fredericia | 26 ‰ | 11 ‰ | -57,7 % |
77 | Holstebro | 24,12 ‰ | 10,2 ‰ | -57,7 % |
78 | Faaborg-Midtfyn | 22,85 ‰ | 9,8 ‰ | -57,1 % |
79 | Rudersdal | 22,93 ‰ | 9,9 ‰ | -56,8 % |
80 | Hjørring | 34 ‰ | 14,8 ‰ | -56,5 % |
81 | Randers | 27,93 ‰ | 12,2 ‰ | -56,3 % |
82 | Assens | 22,12 ‰ | 9,8 ‰ | -55,7 % |
83 | Tønder | 21,24 ‰ | 9,6 ‰ | -54,8 % |
84 | Kalundborg | 34 ‰ | 15,4 ‰ | -54,7 % |
85 | Haderslev | 24,36 ‰ | 11,1 ‰ | -54,4 % |
86 | Ringkøbing-Skjern | 31 ‰ | 14,3 ‰ | -53,9 % |
87 | Kerteminde | 30,3 ‰ | 14 ‰ | -53,8 % |
88 | Mariagerfjord | 34 ‰ | 15,9 ‰ | -53,2 % |
89 | Lemvig | 28 ‰ | 13,3 ‰ | -52,5 % |
90 | Morsø | 24,68 ‰ | 11,8 ‰ | -52,2 % |
91 | Odder | 30,32 ‰ | 14,5 ‰ | -52,2 % |
92 | Skive | 20,68 ‰ | 9,9 ‰ | -52,1 % |
93 | Guldborgsund | 32,34 ‰ | 15,7 ‰ | -51,5 % |
94 | Norddjurs | 34 ‰ | 16,5 ‰ | -51,5 % |
95 | Brønderslev | 31,23 ‰ | 15,8 ‰ | -49,4 % |
96 | Varde | 31,56 ‰ | 16,5 ‰ | -47,7 % |
97 | Nordfyns | 29,98 ‰ | 15,7 ‰ | -47,6 % |
98 | Struer | 22,9 ‰ | 12,9 ‰ | -43,7 % |
Anm.: Grundskyldspromillerne for 2024 er foreløbige og kan ændre sig i forbindelse med den endelige fremsættelse af lovforslaget.
Andre læser også